CO ZROBIĆ, ŻEBY PIES BYŁ GRZECZNY?

/
1 Comments
Pora zadbać o relacje ze zwierzakami. W domu aktualnie posiadam 2 koty i psa. Świetna trójka. Do niedawna było ich czworo, ale jeden kociak gdzieś zaginął i do tej pory nie mamy pojęcia co się z nim stało. Tak więc 2 koty i jeden pies.

Mały Leon

Tak się składa, że uwielbiam zwierzęta od dziecka i to nie tak zwyczajnie. Jak widzę jakiegoś psa albo kota to ciężko odwrócić mi od niego wzrok, a nawet  gdy jestem w trakcie rozmowy to ciężko mi nie zwracać uwagi na te piękne stworzenia.  Do tej pory zachwycające jest dla mnie zachowanie zwierząt.  Jest coś wspaniałego w gracji z jaką kot się porusza i w oczach psa, który patrzy z uwielbieniem na człowieka (mój jest także prze szczęśliwy, gdy jakieś dzieci są w pobliżu). Świat jest piękny, mamy co doceniać.


Misza (zaginiona)

W związku z tym zamiłowaniem, należy zwrócić uwagę na to jak żyć w otoczeniu tych stworzeń, aby sobie nie przeszkadzać i czerpać ze swych relacji obustronnie.
Jak powszechnie wiadomo psy  żyją w hierarchii i jest ona dla nich bardzo ważna. Opiera się  głównie na tym, iż są osobniki dominujące (przywódcze) oraz uległe. W stadzie jakim jest rodzina składająca się z ludzi, psów, kotów i innych zwierząt hierarchia ta dotyczy wszystkich, niezależnie od tego, czy zdajemy sobie z tego sprawę.  Jeżeli chodzi o psy to ponoć wcale nie jest dla nich głównym celem zajęcie przywódczego stanowiska. Wiąże się ono ze stałą kontrolą nad stadem i dbaniem o jego bezpieczeństwo. Dlatego wspaniale byłoby, aby tym przywódcą został właściciel (o co uporczywie się staram). Jednakże nie jest to pełnym rozwiązaniem, ponieważ wszyscy ludzie należący do psiej sfory powinni być w hierarchii ponad psem. Dlatego, gdy inni mieszkańcy pozwalają psu decydować powstaje problem (w mojej rodzinie się to zdarza).
Aby być na czele psiego stada należy pamiętać o kilku aspektach oraz o tym, że pies będzie za każdym razem próbował zmienić swą pozycję w domu. Stabilna hierarchia wpłynie na spokojne zachowanie psa. Oczywiście nie ma potrzeby przejmować się jeżeli się o czymś zapomni, a zmiany zachowań można wprowadzać stopniowo.

1.       PRZYWÓDCA DECYDUJE.
To człowiek powinien zainicjować zabawę z psem oraz zdecydować kiedy jest czas na głaskanie, spacer itp. Jeżeli pies trąca nas nosem lub przynosi zabawkę oznacza to, że stara się podnieść swą rangę w hierarchii. Takie  zachowani należy zignorować.

  2. TY DECYDUJESZ O TYM KIEDY TWÓJ PIES WYCHODZI.
Nieświadomie kiedyś nauczyłam swego psa, że gdy szczeka lub uderza łapą w drzwi to zostają one otwarte i teraz moim celem jest oduczenie go tego. Gdy otwierałam mu drzwi pokazywałam, że jestem osobnikiem uległym.

 3. NIEPEWNOŚĆ HIERARCHII PROWADZI DO KONFLIKTÓW.
Brak konsekwencji może doprowadzić do tego, że pies będzie starał się bronić w wiadomy sposób. Więc trzeba być ostrożnym. Ostatecznie każdy zna swojego psa i musi być świadomy jego reakcji. Bycie przywódcą jest dla psa obciążeniem, więc spokojna zmiana w relacjach wpłynie na to, iż pies się uspokoi, bo już nie będzie musiał nad wszystkim panować.

4.       AGRESJA NIE WCHODZI W GRĘ. TRAKTUJMY GO Z SYMPATIĄ I SPOKOJEM.
Nie można starać się wpłynąć na zachowanie psa w sposób brutalny. Pies nie jest zabawką nad którą można się wyżywać. W końcu należy do nas i naszym obowiązkiem jest o niego zadbać.

5.       KOMENDA „SIAD”.
Dobrze jest, aby pies wykonał komendę „siad”  zanim coś otrzyma. Siadając pies zmniejsza swą sylwetkę  (świadomość o niższej randze). Później należy psa z tej komendy zwolnić.

6.       NAUKA KOMEND.
Ćwiczenia z psem wpłyną na jego posłuszeństwo, a także na jego rozwój.

7.       MEBLE SĄ DLA LUDZI.
Psy nie powinny zajmować łóżek, foteli,  itp. Chyba, że samemu się im to nakazuje. W moim przypadku, gdy tylko Leonowi (tak wabi się mój pies) pozwoli się na zajęcie łózka to zaczyna wszystkimi rządzić. Więc wysoko umieszczone miejsca do spania i siedzenia są tylko dla ludzi ( i kotów J). Wysokie miejsce – wysoka ranga.

8.       JEDZENIE ZE STOŁU.
Ludzkie jedzenie jak sama nazwa wskazuje - jest dla ludzi. Pies ma swoją karmę. Te pola nie powinny się mieszać (nie każdy w mym domu jest wstanie to zrozumieć, o gościach nie wspominając). Innymi słowy jedzenie nie trafia ze stołu do psa (Nie chodzi mi tutaj o samodzielne przyrządzanie jedzenia swemu psu przez osoby ze szczegółową wiedzą w temacie żywienia).

9.      BLOKADA W PRZEJŚCIU.
Mój ulubiony punkt. Co robisz, gdy Twój pies leży w przejściu? Każesz mu wstać? Przechodzisz nad nim? Omijasz go? Jeżeli akceptujesz to miejsce dajesz mu do zrozumienia, że to ty mu ustępujesz (człowiek jest  niższy rangą). Miejsce w którym leży jest idealne do kontrolowania sytuacji w domu.

10.   WĄSKIE PRZEJŚCIA SĄ DLA CIEBIE.
Przywódca pierwszy pokonuje zwężone przejście (np. przy przechodzeniu przez drzwi).

11.   AGRESYWNY PIES.
Jeżeli pies jest agresywny względem właścicieli. Lepiej zapobiegać i skonsultować się ze specjalistą.

Mam nadzieję, że także moja rodzinka zadba w końcu o swe miejsce w hierarchii. Gdy tylko się to udaje Leon zmienia się w najgrzeczniejszego psiaka na świecie.

Co Ty o tym myślisz? Jakie masz relacje ze swoim psem?


W oparciu o: Jung H., Doring D., Falbesaner U., „Mój pies nie gryzie”.
Zdjęcia moje i mojej siostry (te ładniejsze jej).
Jeżeli ten post przyniósł Ci jakąkolwiek wartość podziel się nim z innymi...

To również może Ci się spodobać

1 komentarz:




Obsługiwane przez usługę Blogger.